BLOG

Blog

14 sep, 2019
Facturen maken Ondernemers hebben een degelijke btw-administratie nodig. Daarbij hoort een correcte facturenadministratie. Wanneer geeft u een factuur en waaraan moeten uw facturen voldoen? U maakt een factuur voor alle goederen en diensten die u aan andere ondernemers levert. U stuurt een factuur als u een vooruitbetaling hebt gekregen voor leveringen van goederen en diensten. Bij vooruitbetalingen voor intracommunautaire leveringen van goederen hoeft u geen factuur te sturen. U vermeldt op uw factuur in elk geval de verplichte gegevens. U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd. U moet uw facturen bewaren. Factuureisen Dit zijn de minimale gegevens die u op uw facturen altijd dient te vermelden: * uw volledige naam en die van uw afnemer U vermeldt de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat. * uw volledige adres en dat van uw afnemer U vermeldt het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Vermelding van alleen een postbusnummer is niet voldoende. * uw btw-nummer Bij fiscale eenheden is dat het btw-nummer van het onderdeel dat de prestatie levert. * uw KvK-nummer * de datum waarop de factuur is uitgereikt * een opeenvolgend nummer * de aard van de goederen of diensten die u hebt geleverd * de hoeveelheid van de goederen of de omvang van de diensten die u hebt geleverd * de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling * het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw Levert u prestaties met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Neem daarnaast de eenheidsprijs op, als dit van toepassing is. * het btw-tarief dat u in rekening brengt * het btw-bedrag In sommige situaties gelden aangepaste regels voor facturen. Indien je naar aanleiding van dit onderwerp nog vragen hebt, neem dan gerust contact met mij op. Je kunt hieronder ↓ op de mail button klikken. Rob
door Rob 26 aug, 2019
Door verschillende oorzaken kan het voorkomen, dat je een sterk wisselend inkomen hebt gehad in box 1 over drie aaneengesloten jaren. Voor iedere klant van mij controleer ik bij iedere aangifte, of het wellicht zin heeft, om middeling van deze 3 jaren aan te vragen bij de Belastingdienst. Dit kan tot een leuke teruggave leiden. Door het inkomen te middelen – gelijkelijk te verdelen – over die drie jaren kan ik de nadelige werking van het progressieve tarief van de inkomstenbelasting ongedaan maken. Door de middeling wordt de belasting herrekend en wel op basis van het gemiddelde inkomen over die drie jaren. Het verschil tussen de werkelijk geheven belasting en de herrekende belasting na middeling wordt terugbetaald. Middeling is alleen mogelijk over het inkomen in box 1. Helaas hanteert de Belastingdienst een franchise van € 545. Met andere woorden: is het verschil groter dan € 545? Dan kun je belasting terugkrijgen. In Box 2 en box 3 geldt immers een vast proportioneel tarief, zodat middeling hier zinloos is. Het verzoek om middeling moet worden ingediend binnen 36 maanden nadat de laatste belastingaanslag over de drie jaren van het middelingtijdvak onherroepelijk is geworden. Indien je naar aanleiding van dit onderwerp nog vragen hebt, neem dan gerust contact met mij op. Je kunt hieronder ↓ op de mail button klikken. Rob
Share by: